Home > vaardigheden



Vaardigheden:
 
Observeren:
  • Waarom observeren?

  •  
  • Observeren van klassensituaties
  • Observeren van 'de gang van zaken'
  • Observeren van 'ordeverstoringen'

  •  
  • Observeren van basisomgangsvormen
  • Observeren van 'lichaamstaal' (1)
  • Observeren van 'lichaamstaal' (2)

  •  
  • Observeren van 'de inhoud en opbouw vd les'
  • Observeren van 'de beginsituatie'
  • Observeren: 'motiveren van leerlingen in de les'
  • Observeren: 'huiswerk bespreken'
  • Observeren: 'activeren van voorkennis'

  •  
  • Observeren van een 'doceer-les'
  • Observeren 'vragen stellen'
  • Observeren 'onderwijsleergesprek'

  •  
  • Werkenmet opdrachten
  • Observeren van een les 'samenwerkend leren'
  • Observeren van 'groepswerk'

  •  
  • Observeren van 'mediagebruik' 

  •  

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Lesvoorbereiden:

  • Waar moet je aan denken bij het voorbereiden van een les
  • Huiswerk controleren

  •  

     
     






    Studeren

  • Studietips
  • Test studievaardigheden

  •  

     
     
     
     

    POP en Portfolio

  • Het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) 

  •    en het opbouwen van een portfolio
  • Leren reflecteren (de reflectiecirkel)
  • Competenties in kenmerkende beroepssituaties
  • "Gluren bij de buren" (filmpjes van andere leraren

  •   + analyses over effectief leerkrachtgedrag)
    Klassenmanagement / orde houden:
  • Kort iets over klassenmanagement
  • Scenario's voor klassenmanagement
  • Aandachtsvelden klassenmanagement
  • Hoe communiceer je in de klas?
  • Escalatieladder
  • Classroommanagement
  • Technieken voor orde
  • Hoe maak je je orde-correcties effectiever?
  • Links classroommanagement 

  •  

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Regels

  • Omgaan met regels
  • Soorten problemen
  • Organisatie van regels

  •  

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Wat vindt de leerling van mijn lesgeven?

  • Uitleg en theorie vragenlijst
  • Vragenlijst (voor vrouwelijke leraren)
  • Vragenlijst (voor mannelijke leraren)
  • Vragenlijst (verkorte versie)

  •  
  • Meer leerlingvragenlijsten op deze site

  •  

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Motiveren

  • Hoe bevorder ik de motivatie van leerlingen? 
  • Werken in groepen:
  • Test je eigen functioneren in groepen
  • Hoe zie je jezelf en hoe zien anderen je (test)
  • Ontdek de leraar in jezelf

  •  
    Verslagen maken:
  • Checklist 
  • Verslaglegging

  • Praktische adviezen en richtlijnen voor het schrijven 
    van rapportages
    Websites met 'werkvormen':
  • Fontys 
  • Ivlos
  • 100 werkvormen

  •  
    Interviewen:
  • Hoe bereid ik een interview voor?
  • Waar moet je opletten bij interviewen?
  • Vrije attitude interview
  • Tips 
  • Inspirerend:
     
  • "Miracle Workers" door Taylor Mali

  • Over leraren, inspirerend, zeker bekijken! 
    En hier nog een van Taylor Mali over Teachers make the difference klik hier.
     
  • Bekijk de video over "The Paradox of Choice" (aanrader!): 

  • Vrijheid betekent onder andere: je eigen keuzes kunnen maken.
    Maar... dat we steeds meer keuzes moeten maken, 
    heeft ook veel nadelen!
     
  • Pay attention! De wereld is vol ICT, maar hoe zit dat 

  • in jouw klas? Bekijk deze video op TeacherTube.
     
  • How NOT TO USE powerpoint? Bekijk deze video op TeacherTube.
  • 'Zelfstandig leren'
  • Praktijktips
  • Informatiemap 'Zelfstandig leren'

  •  

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    'Samenwerkend leren'

  • Informatiemap 'Samenwerkend leren'
  • Logboekformulier 

  •  

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Studievaardigheden:

  • Omgaan met eigen 'uitstelgedrag'.  Tips.
  • Hoe onthouden leerlingen de uitleg beter? 

  •  

     
     
     

    statistics